«ابتکار» وضعیت مالیات بر ارزش افزوده در سطح واحدهای تولیدی و بازنویسی قانون آن در مجلس را بررسی کرد

تغییر چهره یک مالیات پرحاشیه
سمیرا ابراهیمی
در سال‌های اخیر، بنگاه‌های مولد اقتصادی کشور به دلیل شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور، با معضلات زیادی از جمله به صرفه نبودن تولید، نبود تقاضا برای کالاهای تولیدی، از دست دادن امتیاز اخذ تسهیلات از سیستم بانکی به دلیل بالا بودن سود و ... دست به گریبان بودند. در این میان دولت نیز در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، اخذ مالیات را جدی تر و با ارقامی بالاتر دنبال می‌کند. مجموعه این عوامل، فشار زیادی به فعالان اقتصادی کشور وارد کرده که با بروز اتفاقاتی همچون تعطیل شدن یا نیمه تعطیل شدن واحدهای تولیدی، تعدیل نیروها و یا تغییر کاربری از تولید به سمت فعالیت‌های واسطه گری قابل مشاهده است.
مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهمترین مشکلاتی است که فعالان این عرصه داشته‌اند و به دلیل ناقص اجرا‌ شدن قانون و یا حتی در موارد زیادی نادرست اجرا شدن قانون، مشکلات زیادی برای آنها به همراه آورده است.


در نص صریح قانون مالیات بر ارزش افزوده، ماده 8 آمده است که اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمت و واردات و صادرات آنها مبادرت مـی نماینـد، بـه عنـوان مودی شناخته شده و مشمول مقررات این قانون خواهند بود.
اما محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» می‌گوید: این ماده به درستی رعایت نمی‌شود، بلکه از تولید کنندگانی مالیات می‌گیرند که در حلقه‌های پیشین مصرف هستند. این موضوع که در اجرا باعث ایجاد فشار مالیات بر ارزش افزوده و اخذ جریمه‌های زیادی از تولید ‌کنندگان شده، تولیدکنندگان با ضعف عملکردی بسیاری همراه کرده است. در حالی که عمده فروشان، بنکداران و مصرف کنندگان نهایی باید این مالیات را بپردازند، اما اکنون قانون به نحوی اجرا می‌شوند که حلقه های نهایی مصرف کالا از آن مبرا هستند.
این کارشناس امور مالیاتی در ادامه گفت: در اجرای این قانون بحث‌های پیچیده ای مانند نسیه فروشی، فروش با تعهد و امثالهم که در میان تجار معمول است، دیده نمی‌شود و از فروش، بدون آن که تسویه شده باشد مالیات و یا جریم مالیاتی می‌گیرند. اگر مجلس در قانون جدیدی که برای تصویب در پیش رو دارد، علاوه بر درست بودن قانون، درست بودن موارد اجرایی را نیز در نظر بگیرد، می‌توان امیدوار بود که در آینده و پس از تصویب قانون، اوضاع تولید کنندگان از لحاظ رهایی از بار مالیات بر ارزش افزوده کاسته شود.
تولایی این نکته را ضروری دانست که مجلس باید ورود بخشنامه و آیین نامه‌ها را در زمان اجرا از قانون نهی کند تا قانون جدید از حلقه‌های واسط عبور کرده، به حلقه‌های نهایی مصرف برسد و در زمان اجرا، راهی برای بازگشت آن به تولید وجود نداشته ‌باشد.
وعده مجلس درباره تعویض مالیات برارزش افزوده
پیش از این محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داده بود که پایان لایحه نویسی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا اردیبهشت 97 تمام می شود و برای رای گیری به صحن علنی خواهد رفت.
همچنین معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ظرف سه سال آینده همه اصناف به صندوق‌های فروشگاهی مجهز خواهند شد، گفت: از سال ۱۴۰۰ مالیات بر مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده خواهد شد.
عضو کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فرایند سه ساله تبدیل مالیات ارزش افزوده به مالیات بر مصرف به دلیل مهلت در نظر گرفته شده برای اصناف جهت تجهیز به صندوق‌های فروشگاهی است.
وی با بیان اینکه در سه سال پیش رو همه اصناف فراخوان شده بر اساس یک برنامه زمان بندی شده به صندوق‌های فروشگاهی مجهز خواهند شد، گفت: بعد از تجهیز اصناف به صندوق‌های فروشگاهی مالیات بر مصرف نیز جایگزین مالیات ارزش افزوده خواهد شد. به این ترتیب یک گام اساسی برای حمایت از تولید برداشته می‌شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مرحله اول اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و در مرحله بعد بودجه مورد نیاز بر نصب صندوقهای فروشگاهی مورد بحث قرار خواهد گرفت. در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس یک برآورد حداقلی برای بودجه نصب صندوقهای فروشگاهی در نظر گرفته شد‌ه‌است.
علیشاهی تاکید کرد، در بهار امسال قانون مالیات بر مصرف تصویب و جایگزین قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.
حاشیه‌های صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی
صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی در 10 سال اخیر، همواره با حاشیه‌ها و مشکلات زیادی مواجه بودند. در سال‌های نیمه اول دهه 80 که بحث تجهیز فروشگاه‌ها به این صندوق‌ها مطرح شده بود، چند بانک برای تولید و واردات آنها وارد شدند، اما آنچه از عملکرد آنها به صورت اطلاعات شفاهی وجود دارد، این است که بودجه مربوط به این کار گرفتند، اما تجهیز فروشگاه‌ها صورت نگرفت. سپس از سال‌های 93 و 94، یک شرکت خصوصی مدعی واردات و تولید این صندوق‌ها شد. این شرکت سهامی عام که سهام آن در بورس تهران معامله می‌شد، حتی اطلاعات قراردادهایی از فعالیت خود در این حوزه را نیز در سایت کدال ثبت کرد. در آن زمان با مصاحبه‌هایی که از سوی مدیران این شرکت و سایر مسئولان منتشر می شد که گواه بر نهایی شدن این قراردادها بود که خبر از تجهیز زودهنگام صندوق های مکانیزه فروش داشت. اما درنهایت مشخص شد که اطلاعاتی که این شرکت در سامانه کدال ثبت کرده، اطلاعات نادرستی بوده است. هرچند در آن زمان با حسابرس شرکت، مدیر عامل و برخی از مسئولینی که اطلاعات اشتباه می‌دادند، برخورد قضایی شد و هنوز هم پرونده آن باز است، اما موضوع حائزاهمیت در این مقوله این است که هنوز تصمیم گیری شفافی در خصوص یکپارچه شدن صندوق های فروشگاهی انجام نگرفته و واحدهای صنفی که مجهز شدند، به صورت مستقل و برای بهبود عملکرد خود این کار را انجام داده اند. اما آنچه در طرح جامع صندوق های فروشگاهی بیان می شود، این است که مستقیما اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و مالیات ها را نیز از فروش صندوق ها کم می کند. بنابراین می‌توان گفت که اکنون حساسیت طرحی که مجلس می‌خواهد برای اجرای طرح جامع تجهیز واحدهای صنفی به صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی داشته باشد، به اندازه حساسیت خود قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که قرار است تصویب شود.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش روحانی به خبر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه برداشت‌های دو گانه‌ای را رقم زد «ابتکار» دیدارهای نوروزی سیاستمداران را بررسی می‌کند عید دیدنی در هوای سیاست شورای شهر پایتخت 19 فروردین تکلیف استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران را مشخص می کند جلال خوشچهره روش قدیمی پاک کردن صورت مساله «ابتکار» وضعیت مالیات بر ارزش افزوده در سطح واحدهای تولیدی و بازنویسی قانون آن در مجلس را بررسی کرد نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا برگزار می‌شود مثلث آستانه زیر سایه عفرین تعطیلات نوروزی رسانه‌ها چه تاثیری بر جامعه دارد؟ خواب بهاره مطبوعات در عصر بی خوابی های مجازی «ابتکار» از تلاش فراکسیون امید برای خروج از کم تحرکی گزارش می دهد دو راهی امید «ابتکار» از حاشیه‌های عجیب «پایتخت 5» گزارش می‌دهد داستان‌های دنباله‌دار یک سریال نوروزی لوور یا منشور کوروش؛ کدام ایرانیان را بیشتر به خود جذب کردند؟ روزهای شلوغ موزه ملی ایران وزیر دفاع در دیدار با همتای روس: برعهدی که با شرکای خود بسته ایم، وفاداریم رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به ترکیه: راه‌حل مشکل سوریه، نظامی نیست فیلترینگ تلگرام، صد گام منفی برای دموکراسی